Weird Things Customers say in Bookshops af Jen Campbell, fra forlaget Constable, udgivet 2012
3/5 stjerner
Weird Things Customers say in Bookshops er en samling af humoristiske og til tider sørgelige dialoger mellem kunder og ekspedienter fra boghandlere over hele verden. De engelske boghandlere Edinburgh Bookshop og Ripping Yarns er de primære kilder, men bogen rummer derudover dialoger fra blandt andet Australien, Sydafrika og USA.
Mange af samtalerne skildrer forvirrede og frustrerede kunder, og jeg kan som ansat i en boghandler sagtens nikke genkendende til, hvor frustrerende det kan være for både kunde og ekspedient, når kunden beder om hjælp til at finde en bestemt bog og sagtens kan fortælle, hvordan bogen ser ud, og hvilken nationalitet forfatteren har, men derimod hverken kan huske titlen eller forfatterens navn.
Da jeg opdagede, at der fandtes en bog der bestod af sådanne samtaler og kommentarer, måtte jeg straks have fat i den. Det er en af de sjoveste bøger, jeg nogensinde har læst, men samtidig måtte jeg flere gange sukke dybt og ryste på hovedet over den uforskammethed, mange mennesker kaster i hovedet på den frustrerede ekspedient, der ikke er i stand til at opfylde kundens urealistiske ønsker; som når en kunde ønsker at tale med chefen, idet ekspedienten fortæller ham, at en bog der er købt hos Waterstone's ikke kan byttes hos Edinburgh Bookshop.
At kunderne fremstilles ignorante og naive er som det er, men ekspedienternes svar på de både anderledes og overraskede spørgsmål er uhyggeligt skarpe, nedladende og velovervejede. Ekspedienterne fremstilles så rappe i replikken, at jeg mistænker dem for at have pyntet på den historie, de har videregivet. Når man står overfor en kunde, behandler man personen med respekt, men det er langt fra tilfældet i alle disse dialoger, hvilket både bidrager til bogens underholdningsniveau og utroværdighed.
På trods af denne mistanke, kan jeg varmt anbefale denne lille sag til enhver der elsker bøger og fascineres af menneskets til tider uforståelige tankegang. Den er hurtigt læst, men den er underholdende og fremkalder høj latter hos sin læser - og når man har lagt den fra sig kan man heldigvis gå ud og anskaffe sig More Weirds Things Customers say in Bookshops, en fortsættelse jeg stadig har til gode men uden tvivl skal underholde mig med en dag.
Har i nogensinde overhørt en tragikomisk samtale i en boghandler, som fortjener at blive husket, eller har i selv optrådt som den forvirrede kunde eller opgivende ekspedient?
/ Michella
Ingen kommentarer:
Send en kommentar