Askeblomster af Patrick Modiano (original titel Fleurs de ruine), fra forlaget Lindhardt og Ringhof, udgivet 2014 (originalt udgivet i 1991)
Anmeldereksemplar fra Lindhardt og Ringhof
2/5 stjerner
I Askeblomster bliver læseren præsenteret for Paris gennem
fortællerens vandring igennem byen i 1969. Bestemte steder fremkalder minder, hvis
mystik præger fortællerens destinationer. Et ungt par mistede livet i 1933.
Årsagen var tilsyneladende selvmord, men politiet fik aldrig lukket sagen.
Parret mødte muligvis et andet par en aften i byen og befandt sig i et hus med
en rød elevator, men andre spor har fortælleren ikke at gå efter. Fortælleren
mindes en mystisk mand ved navn Pacheco, som muligvis har benyttet sig af
skiftende identiteter og som tilfældigvis boede i en bygning med en rød
elevator.
I fortællerens forsøg på at
afdække mysterierne om parrets død og Pachecos sande identitet, dukker nye
minder op, og pludselig er det tanker om både fortællerens far, der levede i
Paris under besættelsen, samt hans elskede Jacqueline, der styrer fortælleren
på hans vandring gennem byen. Romanens mysterier og endeløse spørgsmål bliver
aldrig besvaret, men de bidrager til fortællerens oplevelse af den by han
kender så godt.
Romanen Askeblomster af Patrick Modiano sprang samtlige pladser over på min
to-be-read liste, da jeg i boghandleren fik øje på den frontvendte bog på
hylden blandt skønlitterære klassikere og nyheder, hvis flotte og simple
forside straks gjorde mig opmærksom på, at Modiano i 2014 fik tildelt
Nobelprisen i litteratur.Efter at have læst
bagsideteksten, steg mine forventninger øjeblikkeligt, da Paris i flere
litterære værker fremstår som en magisk by med et motto i stil med: ”survival
of the fittest - and richest”. Jeg forventede en jordnær, personlig
erindringsroman, hvis skildring af den franske hovedstad og byens håbefulde
indbyggere forhåbentligt kunne hamle op med Flauberts L’Éducation Sentimentale og Balzacs Le Père Goriot. Disse forventninger blev desværre kun til dels
opfyldt. Romanen er ekstremt jordnær og tilstede, men vandringen gennem Paris foregår
som en endeløs opremsning af gadenavne. Desværre i en sådan grad, at man som
læser - hvis ikke man er velbevandret i Paris - forbliver distanceret til byens
atmosfære, og de personlige minder fremstår som brudstykker, som en form for
mellemlægspapir hvis formål er at adskille gadenavnene fra hinanden, og de
ender desværre med at drukne i læserens kartografiske uvidenhed og deraf
forvirring.
Har i læst Askeblomster, og opfyldte den jeres forventninger? Kan forfatterens prisvindende titel sætte for høje forventninger hos læseren?
/ Michella
Ingen kommentarer:
Send en kommentar